Catàleg de serveis a la universitat i la recerca

Data: 
29-11-2016 10.00 a 17.00
Lloc: 
Auditori, Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera, c/Jaume II 67 bis, Campus de Cappont, 25001 Lleida

Els serveis informàtics de les universitats realitzen funcions molt diverses relacionades amb les tecnologies de la informació i les comunicacions (TIC); són els responsables de dissenyar, planificar, administrar i assegurar les infraestructures i serveis tecnològics prestats a la comunitat universitària en els àmbits de la docència, recerca i la gestió administrativa.

L'evolució de la tecnologia sempre ha estat un dels seus desafiaments, tant amb l'objectiu d'impulsar-la com d'acompanyar-la. En aquest sentit, les universitats i centres de recerca ofereixen diferents serveis orientats a satisfer la demanda i necessitats dels seus usuaris.

El repte ja no és, però, a la tecnologia, sinó el disseny, la definició de l'abast, les condicions en què aquests serveis s'ofereixen i les interrelacions dins la institució per proveir d'aquests serveis. Com es crea un catàleg de serveis? Com es descriu el servei? És un catàleg de l'àrea TIC o hauríem de definir-lo com un catàleg de serveis de la institució? Com s'hi integren serveis compartits com els que ofereix el CSUC? Seria factible un catàleg comú de serveis que cada institució adaptés en funció de les seves necessitats?

En aquest context, a més, apareixen sovint dins les institucions diferents serveis a l'ombra (shadow IT), solucions pròpies que conviuen amb les corporatives. Aquesta pràctica comporta riscos com ara la manca de coordinació, l'increment de la despesa i, sovint, la vulnerabilitat dels serveis TIC. Quins són els detonants de la creació d'aquests serveis a l'ombra? Com es poden minimitzar des de cada organització?

El propòsit de la TSIUC'16 és mostrar les tendències en nous serveis i com s'afronta el repte d'oferir un catàleg de serveis per al conjunt d'usuaris d'una institució, bé siguin serveis propis com compartits. I, de l'altra, tractar els reptes als quals s'han d'enfrontar gestors i administradors de serveis TIC, com ara els serveis TIC a l'ombra.
 

Programa
 

10.00Lliurament de la documentació i cafè
10.30Benvinguda

Roberto Fernández, rector de la UdL
Josep Pallarès, director general d'Universitats
Miquel Puig, director general del CSUC
10.50Sessió I. Moderador: David Barroso, UdL

Com contribuir a l'èxit de la Universitat utilitzant l’IT Service Portfolio
Fabrizio Magnani, Gartner

El nostre catàleg de CRUE és particular
Adelaida Cabrero, Universidad de Jaén

ServeisTIC UPC o com lligar el catàleg als usuaris i tècnics
Boris Martínez, UPCnet

La gestió d'un catàleg de serveis TIC consorciat
Gorka Roldan, CSUC

Els reptes de l'elaboració del catàleg de serveis de Telefónica
Ainhoa del Val, Telefónica
13.30Descans
15.00Sessió II. Taula rodona Moderador: Antonio Valle, G2, Gobierno y Gestión de TI

Mercè Cabo, UPF
David Barroso, UdL
Dídac López, UdG
Juanjo Martí, UOC
Joan Busquiel, UVic-UCC
17.00Cloenda


Inscripcions
 

El CSUC ofereix un servei gratuït d'autocar que sortirà puntualment a les 8.00 hores de les torres venecianes de Plaça Espanya. El mateix autocar tornarà en finalitzar la trobada al mateix lloc.
 

Ponents
 

David Barroso és Enginyer Informàtic que acumula vint anys d'experiència transversal en relació amb les TIC, inicialment en l'àmbit d'operacions i infraestructura, més tard en el de la programació, després en el de la gestió de projectes i portafolis de projectes i finalment en el de la gestió de tota la cadena de valor de les TIC.

Joan Busquiel és MBA per la UPC, Enginyer en Informàtica per la UPC i Enginyer Tècnic en Informàtica de Gestió per la UVic-UCC. Disposa de més de vint anys d’experiència en el sector TIC com a directiu, especialitzat en sistemes d’informació per al sector educatiu. Actualment és el Director de l’Àrea TIC (CIO) de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya. Anteriorment també va disposar de càrrecs de responsabilitat a l’empresa SIGMA Gestió Universitària AIE on va desenvolupar el projecte d’un Learning Center per alumnes de Formació Professional que va rebre diversos premis com el de la Cambra de Terrassa Responsabilitat Social al 2013 i un cas d’èxit Gartner al 2011.

Mercè Cabo és llicenciada en Geografia i Història i diplomada en Biblioteconomia i Documentació per la Universitat de Barcelona. Diploma universitari de postgrau en planificació i gestió de biblioteques de l’Institut d’Educació Contínua de la Universitat Pompeu Fabra. Des de 1973 fins a 1990 ha treballat a la Biblioteca de la Universitat de Barcelona i a la Universitat Politècnica de Catalunya. S’incorpora a la Universitat Pompeu Fabra, al 1990, any de la seva fundació, com a directora de la Biblioteca, càrrec que ocupa fins al 2003, en què passa a ocupar la vicegerència de l’Àrea de Serveis, Tecnologies i Recursos de la Informació. Des d’aquesta posició, ha liderat el procés de confluència del Servei d’Informàtica i la Biblioteca i de construcció del nou model de biblioteca universitària, el CRAI (Centre de Recursos per a l’Aprenentatge i la Investigació) a la UPF, com a punt de convergència dels professionals relacionats amb la informació i les TIC i de prestació dels serveis de suport d’aquest àmbit per a les activitats de la institució universitària: docència/aprenentatge, recerca i gestió.

Adelaida Cabrero és Enginyera Superior en Informàtica per la Universidad de Granada. Treballa a la Universidad de Jaén des de la seva creació l'any 1993. Ocupa el càrrec de cap del servei d'Informàtica des del 2001 i és membre de la Comissió Sectorial CRUETIC des de la seva creació el 2003, on desenvolupa la tasca de coordinadora del subgrup de treball del Catàleg de Serveis TIC de les Universitats Espanyoles. El 2013 se li va concedir el Premi al millor cas pràctic del VIII Congreso Nacional de itSMF España i recentment s'ha reconegut la seva contribució a les millors pràctiques en Gestió de TI amb el Premio Campeón en el XI Congreso Nacional de itSMF España.

Ainhoa del Val és Enginyera Superior en Informàtica per la Universidad de Deusto de Bilbao. Màster en Telecomunicacions de Telefónica Móviles – Universidad de Deusto. 18 anys de carrera professional al sector de les telecomunicacions, amb inici a Orange i els últims 16 anys al grup Telefónica, a diferents àrees i llocs de responsabilitat, Sistemes, Innovació i Màrqueting per a Pymes. Actualment és responsable de Desenvolupament de Negoci per als Grans Clients de Telefónica per als serveis de Comunicacions de Veu fixa i mòbil, Lloc de Treball i Infraestructures de Connectivitat WAN i LAN.

Dídac López és el Cap dels Serveis Informàtics de la Universitat de Girona des del 1997. Llicenciat en Informàtica per la UPC, postgrau en direcció d'Informàtica per l'ICT (UPC), postgrau en gestió de la Informació a les organitzacions (infonomia, UPF) i MBA per Les Heures (UB). Abans d'entrar en els serveis informàtics del sector universitari, ha estat Enginyer de Sistemes de Hewlett Packard i de IECISA. Ha participat de manera activa en diferents juntes directives de l'ATI (Associació de Tècnics en Informàtica) i com President del 2011 a 2016, i col·laborant com articulista i ocasionalment com editor a la revista Novatica.

Fabrizio Magnani és Executive MBA per ESIC i llicenciat en Econòmiques per la Universidad de Parma (Itàlia) amb especialització en màrqueting a la Hogeschool-Universiteit Brussel (Bèlgica). Com a Senior Executive Partner a Gartner treballa com assessor per a les direccions d'informàtica de grans empreses i organitzacions públiques, incloent vàries agències de la Unió Europea. A Gartner és també responsable de la CIO Survey, l'enquesta més gran al món sobre les tendències tecnològiques, per a Europa, Àfrica, Orient Mitjà i l'Índia.

Boris Martínez és Enginyer Informàtic per la UPC. Actualment és el responsable de Customer Support d'UPCnet. El seu equip fa el suport a usuaris finals en els serveis que presten des d'UPCnet, monitoritzant els serveis i infraestructures i responsabilitzant-se de la comunicació amb els usuaris.

Juanjo Martí és actualment el Director de l'Oficina de Suport a la Direcció de l'Àrea de Tecnologia de la Universitat Oberta de Catalunya on treballa des del 1996. Llicenciat en Informàtica per la UPC, Master en Direcció i Organització d'Empreses per la UPC, PDD de l'IESE, Expert en Direcció de Serveis TI d'Universitats per la UCLM i certificat en CGEIT per ISACA. Prèviament a la seva etapa en la UOC ha treballat en empreses de serveis orientades a oferir productes a l'Administració Pública.

Gorka Roldan és Enginyer de Telecomunicació per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i disposa d'un Programa de Desenvolupament Directiu (PDD) per IESE Business School. Després d'uns anys al sector privat en l'àmbit de les telecomunicacions, es va incorporar com a gestor de projectes al CSUC (aleshores CESCA), on des de fa 3 anys n'és cap de Clients i Projectes en l'àmbit TIC.

Antonio Valle és Soci Director a G2 Gobierno y Gestión de TI, i està especialitzat en donar suport als equips TI al canvi organitzacional. Enginyer tècnic a Informàtica de Gestió per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), entre diverses certificacions en gestió i sistemes d’informació, és també professor a la UPC Talent School al màster IT Project Management i a l’Agile IT Management, i director regional de Catalunya de l’itSMF España.
 

Patrocina
 

Telefónica de España
 

Col·laboren
 

Universitat de Lleida

 SATEC, Sistemas Avanzados de Tecnología, S.A.