Tecnologia i innovació docent, a la 18a edició de la TSIUC

01-12-2017

El 30 de novembre ha tingut lloc a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) la 18a edició de la Trobada dels Serveis Informàtics de les Universitats de Catalunya (TSIUC), que enguany i sota el lema "Tecnologies per a la innovació docent" ha mostrat, d'una banda, les tendències i aplicacions de les TIC en el procés d'aprenentatge i, de l'altra, ha donat a conèixer tant experiències de docència innovadores com necessitats futures.

Les presentacions de la jornada i els vídeos de la sessió 1 i la sessió 2 ja estan disponibles.

L'obertura de la TSIUC'17 ha anat a càrrec de Carles Sigalés, vicerector de Docència i Aprenentatge de la UOC, i Miquel Puig, director general del CSUC.

Sigalés ha donat la benvinguda als 135 assistents que han omplert la Sala d'Actes de la UOC, i ha comentat que "la innovació tecnològica en docència no ha parat de créixer en els darrers anys" i, en aquest sentit, "la UOC és un exemple clar de com la interacció entre docència i tecnologia ha consolidat un projecte basat en l'aprenentatge no presencial". Tot i així, "aquesta interacció és necessària avui dia en tots els àmbits de l'aprenentatge, no només el no presencial, ja que cal definir l'estudiant com el centre del sistema educatiu i proveir-lo de les eines necessàries per al seu progrés educatiu". Per acabar, Sigalés ha volgut remarcar que "la tecnologia és una eina molt potent que està canviant la metodologia de l'educació".

Per la seva part, Puig ha destacat que "antigament el professor era l'únic receptor del coneixement. Amb el pas del temps i les successives revolucions tecnològiques, des del paper i el llibre passant per la digitalització, s'ha fet palès que hi ha una altra manera d'ensenyar, més participativa i directa que obre un univers de possibilitats, no per substituir la manera de fer docència sinó per complementar-la". A més, Puig ha afegit que "la tecnologia proporciona noves maneres d'accedir al coneixement, a ser més crític i a millorar l'educació, per això el CSUC està treballant en aquest àmbit proporcionant eines a les universitats que ajudin la docència, com ara el projecte de moodle al núvol o el servei de videoconferència per impartir docència".

La TSIUC'17 s'ha dividit en dues sessions. La primera, moderada per Emili Rubió, de la UOC, ha comptat amb les presentacions d'Eduard Vallory, responsable del programa per al desenvolupament professional dels mestres i director d'Escola Nova 21, que ha parlat sobre el "Canvi educatiu i canvi tecnològic: què cal aprendre i com"; "L'alfabetització tecnomediàtica en la transició cap als nous models educatius. Com s'està gestant el canvi de paradigma docent a través de les tecnologies", a càrrec de Manel Jiménez Morales, de la UPF, i amb la presentació de Francesc Balagué, d'Akoranga, que ha presentat "Les possibilitats del Machine Learning, el big data i el Blockchain en la docència universitària".

La segona sessió, dedicada a mostrar diferents experiències de les universitats en docència innovadora, ha estat moderada per Dídac López, de la UdG. Mercè Gisbert, de la URV, ha inaugurat aquesta segona sessió amb la ponència "El desenvolupament de la CDD en la formació inicial del professorat en entorns 3D. El projecte SIMUL@B". A continuació, Xavier Aracil, de l'eLearn Center UOC, ha parlat sobre "El Projecte Botter, un prototip basat en IOT per millorar l'experiència educativa online".

La tercera ponència ha estat "Les phablets com a recurs per a la docència presencial", presentada per Joan Guàrdia i Carme Pineda, de la UB. Les dues següents han anat a càrrec de la UPC, per Mercè Oller, que ha parlat sobre "L'experimentació a baix cost" i Francesc Guasch i Fernando Verdugo, que ho han fet sobre "RAVADA VDI. Redescobrint els escriptoris virtuals".

Per acabar, Daniel Franco, de la UAB, ha presentat "Innovació docent i tecnologies associades a l'Escola d'Enginyeria de la UAB" i Marc de San Pedro, de la Fundació TIC Salut i Social de la Generalitat, "Xarxes Socials en Educació i Salut, una anàlisi crítica".

A la cloenda, Xavier Peiró, director de Serveis TIC del CSUC, ha agraït la presència als 135 assistents de 35 institucions diferents, així com al comitè de programa per la tasca feta, als moderadors i al patrocinador, Blackboard. Abans de passar la paraula a Antoni Elias, catedràtic de la UPC, Peiró ha recordat que Elias va ser professor seu fa 40 anys, precisament en una assignatura "molt tecnològica sense gaire tecnologia".

Per la seva banda, Elias ha fet referència al concepte docent, destacant-ne tres idees clau: la personalització, la interdisciplinarietat, i la universalització, que "hauria de permetre donar assignatures humanístiques als estudiants". Sobre el sistema docent actual, Elias ha comentat que "tot ha canviat excepte la universitat espanyola", i ha reivindicat tenir en compte "la complexitat del tot" en un món on "l'aprenentatge és un procés social". Finalment, Elias ha conclòs dient que "el professor ha de ser la brúixola i no el timó".

La TSIUC'17 ha estat possible gràcies a la feina duta a terme pel comitè de programa, format per Clara Beleña, de la UOC; Dídac López, de la UdG; Manel Lozano, de la UPF, i Lluís Anglada, Caterina Parals i Xavier Peiró, tots tres del CSUC; la col·laboració de Blackboard i de la UOC que l'ha acollida.


Fotografies de la Jornada
 

Obertura

Eduard Vallory, d'Escola Nova 21

Manel Jiménez Morales, de la UPF

Francesc Balagué, d'Akoranga

Auditori

Ponents i Comitè de programa

Mercè Gisbert, de la URV

Xavier Aracil, de l'eLearn Center UOC

Joan Guàrdia i Carme Pineda, de la UB

Mercè Oller, de la UPC

Francesc Guasch i Fernando Verdugo, de la UPC

Daniel Franco, de la UAB

Marc de San Pedro, de la Fundació TIC Salut i Social. Generalitat de Catalunya

Cloenda