CSUC

DRAC, Dades i Recursos en Accés obert de Cultura

El Departament de Cultura, recollint el compromís social de suport i reconeixement del valor de l’accés obert, busca posar a disposició de la ciutadania tota aquella documentació no administrativa generada pel propi departament o que forma part de les seves col·leccions, mitjançant el repositori digital DRAC, Dades i Recursos en Accés obert de Cultura.

DRAC, que ha estat desenvolupat tècnicament pel CSUC, té per missió donar resposta a les necessitats de preservació, difusió i reutilització dels continguts digitals no administratius del Departament de Cultura mitjançant una eina que prioritza l'accés obert sense cap mena de barrera econòmica, legal o tècnica.

Característiques funcionals

  • Organitzativa: amb una estructura clara i un llenguatge planer i entenedor que facilita la navegació i el descobriment.
  • Usable: amb un disseny actual centrat en l’usuari i optimitzada, tant per dispositius de sobretaula com mòbils.
  • Accessible: compleix amb els estàndards d’accessibilitat establerts a les pautes WCAG.
  • Oberta: segueix estàndards d’interoperabilitat per a la comunicació amb altres plataformes. Sistema de metadades universal (Dublin Core) per facilitar l’intercanvi i l’exportació d’informació. Utilitza llicències Creative Commons i prioritza formats que permeten la reutilització.

Objectius

  • Ser una eina de suport a la difusió dels continguts del Departament de Cultura, per tal de propiciar i facilitar l'accés al ciutadà dels documents no administratius generats pel Departament, facilitant la publicitat activa i poder donar compliment a les Lleis de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
  • Estimular la creació de nous continguts digitals i enfortir l'impacte social de la cultura per tal de contribuint a una major capacitat ciutadana.
  • Donar suport a processos de treball del Departament de Cultura optimitzant la gestió de continguts i documents, els processos de recepció i enviament de dades i la comunicació amb eines digitals de l’Administració.

Estructura

DRAC classifica els seus continguts en quatre tipologies (àudio, imatge, text i vídeo) i s'estructura en 16 àmbits temàtics d'actuació.

Cada àmbit temàtic es composa de vuit col·leccions i un subàmbit, que es corresponen a tipus genèric de contingut: col·lecció fotogràfica, llibres, informació institucional, material de difusió...

Fons documental

Paral·lelament a la creació i desenvolupament de DRAC, el Departament va iniciar el procés de digitalització dels seus fons documentals històrics per tal d’incorporar-los al repositori institucional. També s’ha fet una recerca d'identificació i tria dels fons nascuts digitals susceptibles de ser dipositats al repositori: pàgines web, unitats de memòria externa, unitats de xarxa compartida...

Una altra font documental important han estat uns fons localitzats de diverses col·leccions fotogràfiques emmagatzemats en diferents suports i que s’han identificat i incorporat al repositori. DRAC també allotja els fons del departament migrat del BIG (Banc Iconogràfic de la Generalitat de Catalunya) que es troba en procés de posar-lo a disposició pública.

Per tot això, actualment DRAC posa en obert més de 7.300 documents en les diferents tipologies que acull el repositori: textos, imatges, àudios i vídeos.

  • Compartir:
  • #
  • #
  • #