CSUC

Els hàbits informatius del professorat universitari nord-americà

El projecte Ithaka S+R publica cada tres anys un informe on s'analitzen les pràctiques docents i de recerca del professorat universitari estatunidenc des dels inicis de la transformació digital. L'últim informe publicat va ser amb dades del 2021, i ara, Ángel Borrego, de la Facultat d'Informació i Mitjans Audiovisuals de la Universitat de Barcelona (UB), se n'ha fet ressò en una ressenya al Blok de bid

La ressenya explica que l'informe arrenca amb la descripció de les pràctiques del professorat per descobrir informació amb finalitats docents i de recerca, i que els enquestats continuen combinant la consulta de bases de dades tradicionals (més populars en humanitats) amb Google Scholar (més usat en ciències i ciències socials). L'informe posa el focus en els següents punts: 

  • La biblioteca de la institució és la principal font per accedir als continguts (el 80% dels enquestats la considera molt important), per bé que el 75% atorga aquesta mateixa valoració als materials gratuïts disponibles a internet, i al voltant de la meitat assigna la mateixa importància a les seves col·leccions personals. 
  • La cerca d'una versió gratuïta en línia és el principal recurs quan un document no està disponible a la institució (90%), per davant del préstec interbibliotecari (80%) i del creixent percentatge de professors (60%) que abandona la cerca per intentar obtenir un altre recurs similar. 
  • Respecte a edicions anteriors de l'enquesta, s'observa un declivi de la importància assignada a les monografies, tant impreses com electròniques, amb finalitats docents o de recerca. Com era previsible, la seva popularitat continua sent més gran en humanitats.
  • El professorat està a favor de l'accés obert i un 63% veuria de bon ull que substituís el model de revistes de subscripció (un 70% entre els enquestats d'entre 22 i 44 anys).
  • Per primer cop, l'enquesta incloïa una pregunta sobre el model de finançament de l'accés obert. La majoria dels enquestats va indicar que la biblioteca hi hauria d'estar implicada: el 50% està d'acord que la biblioteca inverteixi en infraestructures d'accés obert, i el 40% està d'acord amb què la biblioteca pagui a editorials privades per publicar en accés obert.

L'informe original, Ithaka S+R US Faculty Survey 2021, es pot consultar a l'apartat de publicacions de l'Ithaka S+R, una organització que ajuda les comunitats acadèmiques i culturals a ampliar l'accés al coneixement i millorar-ne els resultats. 

  • Compartir:
  • #
  • #
  • #