CSUC

Gestió econòmic-financera

Pressupostos

Consulta el pressupost anual i altres documents relacionats, com ara les bases d'execució.

Per a cada exercici, s’informa del pressupost anual per finançar les diferents línies d’activitat, aprovat pel Consell de Govern, així com la plantilla prevista i les bases d'execució pressupostària.

Exercici 2025

L'any 2024 ha permès assolir els objectius proposats en el pressupost de l'any, fonamentalment els canvis normatius, organitzatius i laborals plantejats així com els principals projectes de serveis abordats.

Però els reptes no s'acaben, tant des d'una perspectiva interna de funcionament i millora dels processos interns, com dels serveis (i la seva qualitat) als ens consorciats així com a altres entitats i institucions amb les que tenim acords d'adhesió. En aquest sentit, volem destacar les principals línies d'actuació per l'any 2025, més enllà de seguir prestant els serveis que actualment ofereix el CSUC.

Un dels principals objectius per al 2025 és consolidar els nous serveis desenvolupats a partir dels fons REACT i MRR aconseguits en els últims anys que, fonamentalment, tenen a veure amb tres àmbits:

  • Els nous serveis d'administració digital per a les universitats consorciades. Gràcies a l'ajut REACT, s'han pogut posar en marxa serveis com ara la robotització de processos, una plataforma de gestió documental, nous serveis de signatura i també d'arxiu o serveis de videoacta. El 2025, es pretén incrementar la robotització de processos i augmentar el nombre d'usuaris dels serveis, així com també desenvolupar eines d'administració digital pel propi CSUC. A més, es preveu instal·lar una nova plataforma de vot electrònic.
  • En l'àmbit de ciència oberta, es consolidaran serveis posats en marxa, com per exemple la gestió de dades de recerca adreçades no només a les universitats catalanes sinó també a tots els centres de recerca, en especial als centres CERCA. L'objectiu per al 2025, ara que es disposa d'una gran capacitat d'emmagatzematge de dades, és fer-ne difusió per incrementar el nombre d'usuaris del sistema de recerca català.
  • Quant a càlcul científic d'altes prestacions, després del substancial increment en quantitat i qualitat del nombre d'hores de càlcul disponibles, es difondrà el servei per incrementar el seu ús no només per la recerca sinó també per la docència. El 2025, s'ha de revisar el model de tarifes i de prestacions per incrementar l'ús d'aquestes infraestructures.

Pel que fa a l'Anella Científica, s'està treballant amb el CTTI per disposar d'un nou model de gestió, inversió i governança que haurà de permetre la posada en marxa de l'anell metropolità.

Es preveu també el desenvolupament de nous serveis de dades i l'ampliació dels que actualment estan en servei, així com millorar la plataforma de mitigació d'atacs informàtics DDoS ampliant les seves funcionalitats.

Pel que fa al punt neutre CATNX, es preveu posar en marxa nous punts de presència i millorar el tràfic de xarxa amb actuacions en nodes i serveis.

Quant a repositoris, en coordinació amb el CTTI, es desplegaran els repositoris institucionals de prestacions avançades per a diversos departaments de la Generalitat de Catalunya i es posaran en marxa nous repositoris per a diverses universitats.

Es continuarà treballant per incrementar la seguretat en els sistemes tecnològics de les universitats i del propi CSUC. Es renovarà l'acord amb l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya i s'analitzarà un model de governança descentralitzada en el qual el CSUC haurà d'assumir més funcions i responsabilitats.

Quant a ciència oberta, es continuarà treballant en l'actualització del programa de formació, en els incentius a persones investigadores i/o institucions per impulsar la ciència oberta, la revisió de l'arquitectura tecnològica del Portal de la Recerca de Catalunya per incloure-hi noves funcionalitats que permetin que sigui el lloc únic per a tots els outputs de la recerca, etc.

En l'àmbit de compres conjuntes, l'objectiu és impulsar el creixement i optimització de les compres pel sistema d'universitats i recerca, cercant la màxima adaptabilitat a les seves necessitats i desenvolupant nous sistemes dinàmics d'adquisició. Igualment, es preveu consolidar les compres actuals i revisar-ne les possibilitats de millora, així com analitzar l'eficiència energètica de les instal·lacions de les universitats i del propi CSUC.

En l'àmbit de les infraestructures, es vol continuar amb el projecte iniciat el 2024 de rehabilitació d'un nou edifici per al GEPA, com a nou magatzem cooperatiu d'ús de totes les universitats del sistema així com d'altres institucions, departaments, institucions sanitàries... ja que l'actual edifici del GEPA està saturat totalment.

Pel que fa a l'ús dels recursos bibliogràfics es preveu implantar un sistema de préstec ràpid i directe a l'usuari de documentació, que comprengui tots els recursos i usuaris de les universitats i els centres de recerca. El 2024 s'ha implantat a les universitats i el 2025 caldrà estendre'l a centres CERCA.

A nivell intern, s'implementarà una seu electrònica, es renovarà el web i es milloraran diverses eines. També s'emprendrà el projecte del govern de la dada, de gran rellevància per al CSUC.

Exercici 2024

Les principals línies d'actuació incloses en el pressupost previst per al 2024 són les següents:

  • Consolidar els nous serveis desenvolupats a partir dels ajuts aconseguits en els últims dos anys, que fonamentalment, tenen a veure amb dos àmbits.
    D'una banda, els nous serveis d'administració digital per a les universitats consorciades. L'objectiu és incrementar la robotització de processos, augmentar el nombre d'usuaris dels serveis i desenvolupar eines d'administració digital pel propi CSUC.
    D'altra banda, en l'àmbit de ciència oberta, l'objectiu és consolidar i ampliar el servei que permet publicar les dades de recerca seguint les directrius de l'EOSC i els principis FAIR.
  • Renovar l'Anella Científica i iniciar la implantació de l'anell de fibra òptica metropolità.
  • Ampliar el nombre d'hores de càlcul amb les darreres tecnologies disponibles, que incorpora Pirineus III. Permetrà abordar projectes d'intel·ligència artificial, ampliar el servei per a la docència a les universitats catalanes...
  • Desenvolupar nous serveis de dades i ampliar els que ja estan en servei.
  • Posar en marxa nous punts de presència del CATNIX.
  • Desplegar repositoris institucionals de prestacions avançades destinats a prestar servei a diversos departaments de la Generalitat de Catalunya, en coordinació amb el CTTI.
  • Incrementar la seguretat en els sistemes tecnològics de les universitats i del propi CSUC.
  • En ciència oberta, executar un programa de formació per a joves investigadors, incorporar al Portal de la Recerca de Catalunya una nova funcionalitat que permeti cercar persones investigadores a partir de la seva expertesa científica i impulsar la nova plataforma d'edició digital en obert de monografies acadèmiques (MACO) editades per institucions científiques i culturals de Catalunya.
  • En compres conjuntes, impulsar el creixement i optimització de les compres pel sistema d'universitats i recerca cercant la màxima adaptabilitat a les necessitats i desenvolupant nous sistemes dinàmics d'adquisició.
  • Impulsar l'ampliació del GEPA, el magatzem cooperatiu d'ús de totes les universitats del sistema, així com d'altres institucions.
  • Implementar un sistema de préstec ràpid i directe a l'usuari de documentació, que comprengui tots els recursos i usuaris de les universitats i els centres de recerca.
  • Crear un sistema d'autenticació per a l'accés a les fonts de documentació científica (revistes i llibres) global per a totes les universitats i els centres de recerca.
  • A nivell intern, millora d'eines de gestió interna (seu electrònica, eina de gestió de personal i renovació del web).

El text íntegre de la presentació dels pressupostos de 2024 està disponible per a la seva consulta.

Exercici 2023

Les principals línies d'actuació incloses en el pressupost previst per al 2023 són les següents:

  • Executar les actuacions finançades amb un ajut de 12,73 M€ (2021-23) pel fons REACT-EU (Ajuda a la Recuperació per a la Cohesió i els Territoris d'Europa).
  • Desenvolupar el pla per reforçar la ciberseguretat a les universitats catalanes.
  • Ampliar i millorar els serveis d'administració electrònica.
  • Millorar els nodes troncals i la connectivitat amb fibra òptica de l'Anella Científica.
  • Configurar una xarxa amb quatre nodes per incrementar redundància, capacitat, tràfic intercanviat i nombre d'entitats al CATNIX.
  • Ampliar i millorar els serveis de dades per a la recerca.
  • Millorar la infraestructura de dades a través d'un nou sistema d'emmagatzematge.
  • Potenciar el servei de càlcul científic.
  • Millorar la infraestructura en núvol i del CPD per garantir el desenvolupament del projecte REACT-EU i dels serveis que incorpora.
  • Executar el primer contracte específic del nou sistema dinàmic d'adquisició d'energia, renovar diferents contractacions (gestor de continguts multimèdia, llicències de programari..) i realitzar noves licitacions.
  • Millorar el servei de desenvolupament de repositoris i començar les instal·lacions dels de repositoris de prestacions avançades.
  • Replantejar la contractació de recursos de la Biblioteca Digital de Catalunya.
  • Col·laborar amb la CRUE per gestionar i ampliar els acords transformatius per impulsar la publicació en accés obert.
  • Crear un equip de treball amb les universitats per definir què ha de ser un CRAI, tant des de la perspectiva estructural com dels seus serveis.
  • Maximitzar l'ús del Sistema de Gestió Bibliotecària.
  • Finalitzar l'adaptació de les pautes de catalogació en el Catàleg Col·lectiu de les Universitats de Catalunya.
  • Continuar donant el Servei de Préstec Consorciat amb el programari Alma i estudiar la possibilitat de millora en el servei de valises, entre altres.
  • Cercar la inversió necessària per remodelar un segon edifici per al magatzem cooperatiu GEPA.
  • Contribuir al Pla Català de Ciència Oberta.
  • Continuar incorporant més informació al Portal de la Recerca de Catalunya procedent d'universitats, centres de recerca i sistemes externs.
  • Estendre l'ús del Repositori de Dades de Recerca a tot el sistema de recerca de Catalunya.
  • A nivell intern, revisar l'organització, la normativa i els procediments per aconseguir els objectius descrits en aquesta presentació.

El text íntegre de la presentació dels pressupostos de 2023 està disponible per a la seva consulta.

Exercici 2022

El Consell de Govern, de 14 de desembre de 2021, ha aprovat un pressupost per al 2022 de 25.805.000 €.

En data 31 de març, els drets reconeguts han estat de 2.394.701 € i les obligacions, de 2.582.681 €, els quals han originat un saldo pressupostari de -187.980 €. Un cop descomptades les desviacions de finançament positives (-131.250 €), s'obté un dèficit de finançament del primer trimestre de 319.230 €.

En data 30 de juny, els drets reconeguts pressupostaris han estat de de 22.344.314 € i les obligacions reconegudes de 7.005.285 €, les quals han originat un saldo pressupostari de +15.339.029 €. Un cop incorporats els crèdits d'inversió gastats finançats amb romanents de tresoreria (105.945 €) i descomptades les desviacions de finançament positives (15.146.054 €) s'obté un superàvit de finançament del primer semestre de 298.920 €.

En data 30 de setembre, els drets reconeguts pressupostaris han estat de 23.399.384 € i les obligacions reconegudes de 8.912.898 €, les quals han originat un saldo pressupostari de +14.486.486 €. Un cop ajustades les desviacions de finançament afectats i no gastats a 30 de setembre (14.318.624€) s'obté un superàvit de finançament del tercer trimestre de 167.862€.

Exercici 2021

El Consell de Govern, de 2 de desembre de 2020, ha aprovat un pressupost per al 2021 de 12.452.000 €.

En data 31 de març, els drets reconeguts pressupostaris han estat de 6.212.688 € i les obligacions reconegudes d'1.982.309 €, les quals han originat un saldo pressupostari de +4.230.379 €.

En data 30 de juny, els drets reconeguts pressupostaris han estat de 9.090.738 € i les obligacions reconegudes de 5.905.132 €, les quals han originat un saldo pressupostari de +3.185.606 €.

En data 30 de setembre, els drets reconeguts pressupostaris han estat de 10.138.953,40 € i les obligacions reconegudes de 8.277.782,67 €, les quals han originat un saldo pressupostari de +1.861.170,73 €.

Exercici 2020

El Consell de Govern, de 18 de desembre de 2019, ha aprovat un pressupost per al 2020 d'11.354.000 €.

En data 31 de març, els drets reconeguts pressupostaris han estat de 2.666.808 € i les obligacions reconegudes de 2.352.279 €, les quals han originat un saldo pressupostari de +314.529 €.

En data 30 de juny, els drets reconeguts pressupostaris han estat de 5.560.165 € i les obligacions reconegudes de 6.158.334 €, les quals han originat un saldo pressupostari de -598.169 €.

En data 30 de setembre, els drets reconeguts pressupostaris han estat de 8.061.550 € i les obligacions reconegudes de 7.940.231 €, les quals han originat un saldo pressupostari de +121.319 €.

En data 2 de desembre, el Consell de Govern va aprovar una modificació del pressupost de 2020 per reduir-lo d'11.354.000 € a 11.340.000 € i redistribuir la despesa entre diverses partides per tal de destinar 285.351,27 € al retorn d'un crèdit del MINECO, condicionat a l'autorització del Secretari d'Universitats i Recerca per traspassar aquesta quantitat de la transferència corrent a la de capital.

Exercici 2019

El Consell de Govern, de l'1 de febrer de 2019, ha aprovat un pressupost per a enguany d'11.126.500 €.

Els drets reconeguts pressupostaris a 31 de març han estat de 5.787.872 € i les obligacions reconegudes, de 2.101.148 €, les quals han originat un saldo pressupostari de +3.686.724 €. Si es tenen en compte els ingressos avançats de projectes europeus, llavors el superàvit de finançament ha estat de +3.470.943 €.

En data 4 de juny, el Consell de Govern va aprovar una modificació del pressupost de 2019 per incrementar-lo d'11.126.500 € a 11.430.000 €, condicionada a l'autorització, d'una banda, de la Intervenció General per incorporar 49.733,93 € dels romanents afectats de l'exercici 2018 i, de l'altra, del Govern per destinar 321.924,40 € de romanents no finalistes al retorn d'un crèdit del MINECO.

En data 30 de juny, els drets reconeguts pressupostaris han estat de 8.581.218,33 € i les obligacions reconegudes, de 6.394.217,02 €, les quals han originat un saldo pressupostari de 2.187.001,31 €. Si es tenen en compte els ingressos avançats del projecte europeu UNICORE (215.781,25 €) i els crèdits gastats finançats amb romanents de tresoreria (49.733,93 €), llavors el superàvit de finançament ha estat de 2.020.953,99 €.

En data 30 de setembre, els drets reconeguts pressupostaris han estat de 9.704.385 € i les obligacions reconegudes de 7.963.528 €, les quals han originat un saldo pressupostari d'1.740.857 €. Si es tenen en compte els ingressos avançats del projecte europeu UNICORE (215.781,25 €) i els crèdits gastats finançats amb romanents de tresoreria (49.733,93 €), llavors el superàvit de finançament ha estat d'1.574.810 €.

Exercici 2018

El Consell de Govern, de 16 de maig de 2018, ha aprovat un pressupost per a enguany de 10.025.000 €.

Els drets reconeguts pressupostaris a 31 de març de 2018 han estat de 255.393,94 € i les obligacions reconegudes, d'1.933.077,25 €, les quals han originat un saldo pressupostari de -1.677.683,31 €. Si es tenen en compte els ingressos dels projectes europeus imputats a exercicis anteriors, llavors el dèficit de finançament del primer trimestre ha estat de -1.707.325,27 €.

Els drets reconeguts pressupostaris a 30 de juny de 2018 han estat de 6.190.900,36 € i les obligacions reconegudes, de 4.616.890,76 €, les quals han originat un saldo pressupostari d'1.574.009,60 €. Si es tenen en compte els ingressos dels projectes europeus imputats a exercicis anteriors (29.641,96 €) i les despeses a càrrec de romanents d'exercicis anteriors (147.732,19 €), llavors el superàvit de finançament del primer semestre ha estat de +1.692.099,83 €.

Els drets reconeguts pressupostaris a 30 de setembre han estat de 7.460.647,42 € i les obligacions reconegudes, de 7.038.688,42 €, les quals han originat un saldo pressupostari de 421.959,00 €. Si es tenen en compte els ingressos dels projectes europeus imputats a exercicis anteriors (68.018,96 €) i les despeses a càrrec de romanents d'exercicis anteriors (1.109.377,23 €), llavors el superàvit de finançament del tercer trimestre ha estat de +1.109.377,23 €.

En data 9 de novembre, es va presentar a la Comissió Executiva una modificació del pressupost de 2018 per incrementar-lo de 10.025.000 € a 10.120.000 € per tal d'ajustar diverses partides d'acord amb l'execució realitzada i prevista, a més d'incorporar els romanents de l'exercici 2017 autoritzats per la Intervenció General. Aquesta modificació ha estat ratificada pel Consell de Govern de l'1 de febrer de 2019.

Exercici 2017

El Consell de Govern del 14 de desembre de 2016 va aprovar un pressupost de 9.574.000 €.

Un cop finalitzada la recopilació de les dades de la matrícula durant el curs 2015-16 i incorporades a UNEIX, s'ha recalculat la fórmula de distribució de costos que ha quedat validada per la Comissió Executiva de 30 de gener. També s'ha fet una nova previsió dels ingressos previstos per cada servei per a les universitats consorciades, un cop aplicada la nova fórmula i algunes variacions de servei respecte al pressupost inicial.

Els drets reconeguts pressupostaris a 31 de març de 2017 han estat de 725.077,52 € i les obligacions reconegudes, de 2.635.883,81 €, les quals han originat un saldo pressupostari de -1.910.806,29 €. Si es tenen en compte els romanents de l'exercici 2016, llavors el dèficit de finançament ha estat de -1.086.572,48 €.

Els drets reconeguts pressupostaris a 30 de juny de 2017 han estat de 5.388.111,44 € i les obligacions reconegudes, de 5.191.295,09 €, les quals han originat un saldo pressupostari de 196.816,35 €. Si es tenen en compte els romanents de l'exercici 2016, llavors el superàvit de finançament d'aquest primer semestre ha estat de +1.752.692,57 €.

Els drets reconeguts pressupostaris a 30 de setembre de 2017 han estat de 7.044.950,56 € i les obligacions reconegudes, de 6.793.745,17 €, les quals han originat un saldo pressupostari de 251.205,39 €. Si es tenen en compte els romanents de l'exercici 2016, llavors el superàvit de finançament ha estat de +2.090.280,23 €.

En data 5 de desembre, es va presentar a la Comissió Executiva una modificació del pressupost de 2017 per incrementar-lo de 9.574.000 € a 13.400.000 € a conseqüència de la incorporació dels romanents autoritzats per la Intervenció General i la concessió d'un ajut del MINECO per renovar el maquinari de supercomputació. Aquesta modificació està pendent de ser ratificada pel Consell de Govern.

Exercici 2016

El Consell de Govern del 16 de desembre de 2015 va aprovar un pressupost de 10.839.390 €. Posteriorment, en data 29 de juny de 2016, el va ampliar a 12.075.000 €.

El control i seguiment de l'estat d'execució del pressupost a 31 de març, 30 de juny i 30 de setembre ha estat realitzat per la Comissió Executiva de 23 de maig, 22 de juliol i 19 d'octubre, respectivament.

Posteriorment, en data 29 de juny de 2016, el va ampliar a 12.075.000 € i el 14 de desembre de 2016, a 12.300.000 €.

Exercici 2015

El Consell de Govern del 17 de desembre de 2014 va aprovar una primera modificació de l'avantprojecte de pressupost que va passar de 7.995.100 a 9.140.000 €, el de data 2 de juny una segona que l'ha incrementat fins a 11.083.000 €, i el del 16 de desembre, fins a 11.120.000 €.

La Comissió Executiva de 21 de maig de 2015 va aprovar l'estat d'execució del primer trimestre, la del 20 de juliol, la del primer semestre i la del 13 d'octubre, la del 30 de setembre.